Titlul X – Impozitul pe construcții
Notă · Conform pct. 52 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1203 din 24 decembrie 2025, începând cu anul 2027/anul fiscal modificat care începe în anul 2027, titlul X - Impozitul pe construcții se abrogă.
Articolul 496
Contribuabili
(1) Sunt obligate la plata impozitului pe construcții, stabilit conform prezentului titlu, următoarele persoane, denumite în continuare contribuabili:
a) persoanele juridice române, cu excepția instituțiilor publice, institutelor naționale de cercetare-dezvoltare, asociațiilor, fundațiilor și a celorlalte persoane juridice fără scop patrimonial, potrivit legilor de organizare și funcționare;
b) persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România;
c) persoanele juridice cu sediul social în România înființate potrivit legislației europene.
(2) În cazul operațiunilor de leasing financiar, calitatea de contribuabil o are utilizatorul, iar în cadrul operațiunilor de leasing operațional, calitatea de contribuabil o are locatorul.
Articolul 497
Definiția construcțiilor
În înțelesul prezentului titlu, construcțiile sunt cele prevăzute în grupa 1 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe.
Articolul 498
Cota de impozitare și baza impozabilă
(1) Impozitul pe construcții anual se calculează astfel:
a) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii nete a construcțiilor, altele decât cele prevăzute la lit. b), pentru care nu se datorează impozit pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX, existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții;
b) prin aplicarea unei cote de 0,25% asupra valorii construcțiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, în cazul celor aparținând domeniului public/privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții, pentru care nu se datorează taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX; în acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/concesiune/ folosință cu titlu gratuit/închiriere.
04.04.2025 · Alineatul (1) a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025
Notă · Art. XII din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 300 din 4 aprilie 2025, prevede:
Articolul XII
(1) În situația în care contractele/acordurile sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, prevăzute la art. 498 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, existente până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, nu prevăd valoarea construcțiilor, proprietarii construcțiilor respective au obligația stabilirii valorii și comunicării acesteia către contribuabilii care le au în administrare/ concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, până la data de 15 mai 2025 inclusiv, respectiv până la data de 15 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat care începe în anul 2025.
(2) Contractele/Acordurile sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, încheiate după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prevăzute la art. 498 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, trebuie să prevadă valoarea construcțiilor.
Notă · Reproducem mai jos prevederile art. II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 300 din 4 aprilie 2025:
Articolul II
(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. I intră în vigoare la data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) Prevederile art. I se aplică începând cu anul fiscal 2025/anul fiscal modificat care începe în anul 2025.
(1^1) Construcțiile prevăzute la alin. (1) sunt cele situate pe teritoriul României reprezentând teritoriul delimitat de frontiera de stat a României, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările și completările ulterioare. Nu intră sub incidența prevederilor prezentului titlu construcțiile situate în marea teritorială a României, astfel cum este definită de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue și al zonei economice exclusive ale României, republicată, cu completările ulterioare.
04.04.2025 · Articolul 498 a fost completat de Punctul 2. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025
(1^2) În sensul alin. (1) lit. a), valoarea netă a construcțiilor reprezintă valoarea evidențiată în soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcțiilor din care se scade valoarea contabilă cumulată a amortizării acestora.
04.04.2025 · Articolul 498 a fost completat de Punctul 2. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025
(1^3) Nu sunt considerate construcții, în sensul alin. (1), investițiile efectuate de contribuabili la construcțiile care sunt utilizate în baza unor contracte/acorduri sau a altor acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/ folosință cu titlu gratuit/închiriere sau, după caz, în baza unor contracte de închiriere/locație de gestiune/asociere în participațiune și altele asemenea, dacă, până la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții, aceste investiții nu se concretizează în construcții definite potrivit art. 497.
04.04.2025 · Articolul 498 a fost completat de Punctul 2. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025
(1^4) Nu se datorează impozit pe construcții pentru construcțiile care sunt scutite de impozitul pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX.
04.04.2025 · Articolul 498 a fost completat de Punctul 2. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025
(2) În situația în care, în cursul anului curent, se înregistrează operațiuni de majorare sau diminuare a valorii construcțiilor menționate la art. 497, impozitul pe construcții calculat potrivit alin. (1) nu se recalculează. Aceste modificări sunt luate în considerare pentru determinarea impozitului pe construcții datorat pentru anul următor.
01.01.2025 · Alineatul (2) a fost modificat de Punctul 16. , Articolul LXIV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 156 din 30 decembrie 2024
(2^1) Contribuabilii care încetează să existe în cursul anului recalculează, în mod corespunzător, impozitul pe construcții, determinat potrivit prezentului articol, aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat, prin împărțirea impozitului pe construcții anual la 365 de zile calendaristice și înmulțirea cu numărul de zile aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat.
04.04.2025 · Articolul 498 a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025
(2^2) Contribuabilii nou-înființați datorează impozit pe construcții începând cu anul înființării, iar impozitul pe construcții se determină luând în considerare construcțiile din patrimoniu și/sau din contractele de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, existente în a 30-a zi inclusiv de la data înregistrării contribuabililor, potrivit legii, în situația în care această dată nu depășește ultima zi a anului înființării. În acest caz, impozitul pe construcții determinat potrivit regulilor prezentului articol se recalculează pentru perioada cuprinsă între data înregistrării contribuabililor și ultima zi inclusiv a anului calendaristic/anului modificat, în care contribuabilul s-a înființat, prin împărțirea impozitului pe construcții anual la 365 de zile calendaristice și înmulțirea cu numărul de zile aferent perioadei respective.
04.04.2025 · Articolul 498 a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025
Notă · Reproducem mai jos prevederile art. II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 300 din 4 aprilie 2025:
Articolul II
(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. I intră în vigoare la data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) Prevederile art. I se aplică începând cu anul fiscal 2025/anul fiscal modificat care începe în anul 2025.
(3) Cheltuiala cu impozitul calculat potrivit alin. (1) este cheltuială deductibilă la stabilirea rezultatului fiscal reglementat de titlul II.
(4) Pentru contribuabilii care intră sub incidența art. 16 alin. (5), prevederile prezentului titlu se aplică cu anul fiscal modificat care începe în anul 2025.
01.01.2025 · Articolul 498 a fost completat de Punctul 17. , Articolul LXIV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 156 din 30 decembrie 2024
Articolul 499
Plata impozitului și depunerea declarației fiscale
(1) Contribuabilii prevăzuți la art. 496 sunt obligați să calculeze și să declare impozitul pe construcții, până la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează impozitul.
(2) Impozitul pe construcții, declarat potrivit alin. (1), se plătește în două rate egale până la datele de 30 iunie, respectiv 31 octombrie inclusiv.
01.01.2025 · Alineatul (2) a fost modificat de Punctul 18. , Articolul LXIV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 156 din 30 decembrie 2024
(2^1) Contribuabilii care intră sub incidența art. 16 alin. (5) au în vedere și următoarele:
a) calcularea și declararea impozitului pe construcții se efectuează până la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datorează impozitul;
b) plata impozitului pe construcții se efectuează în două rate egale până în ultima zi inclusiv a celei de-a șasea luni a anului fiscal modificat, respectiv până în ultima zi inclusiv a celei de-a zecea luni a anului fiscal modificat, pentru care se datorează impozitul.
04.04.2025 · Articolul 499 a fost completat de Punctul 4. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025
(3) Prin excepție de la alin. (1)-(2^1), contribuabilii care încetează să existe în cursul anului au obligația de a declara și de a plăti impozitul determinat conform art. 498, până la data încheierii perioadei din an în care contribuabilii au existat. În cazul în care contribuabilii încetează să existe ulterior termenului prevăzut la alin. (1), respectiv la alin. (2^1) lit. a), după caz, se depune declarație rectificativă.
04.04.2025 · Alineatul (3) a fost modificat de Punctul 5. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025
(4) Prin excepție de la alin. (1)-(2^1), contribuabilii nou-înființați au obligația de a declara și plăti impozitul determinat conform art. 498, până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor celui în care s-au înființat, respectiv până la data de 25 inclusiv a primei luni a anului fiscal modificat următor celui în care s-au înființat.
04.04.2025 · Alineatul (4) a fost modificat de Punctul 5. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025
(4^1) Contribuabilii care declară și plătesc anticipat impozitul anual pe construcții până la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează impozitul, respectiv până la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datorează impozitul beneficiază de o bonificație de 10% din valoarea impozitului.
04.04.2025 · Articolul 499 a fost completat de Punctul 6. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025
(4^2) Contribuabilii care încetează să existe în cursul anului și au plătit anticipat impozitul anual pe construcții potrivit alin. (4^1) recalculează bonificația de 10% prin raportare la impozitul determinat potrivit art. 498alin. (2^1).
04.04.2025 · Articolul 499 a fost completat de Punctul 6. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025
Notă · Reproducem mai jos prevederile art. II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 300 din 4 aprilie 2025:
Articolul II
(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. I intră în vigoare la data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) Prevederile art. I se aplică începând cu anul fiscal 2025/anul fiscal modificat care începe în anul 2025.
(5) Modelul și conținutul declarației privind impozitul pe construcții se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
(6) Impozitul reglementat de prezentul titlu reprezintă venit al bugetului de stat și se administrează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.
Articolul 500
Abrogat.
01.01.2025 · Articolul 500 a fost abrogat de Punctul 19. , Articolul LXIV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 156 din 30 decembrie 2024
Titlul X^1 Impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare
01.01.2024 · Actul a fost completat de Punctul 65., Articolul III, Capitolul II din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023
Articolul 500^1
Contribuabili
(1) Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, stabilit conform prezentului titlu, următoarele persoane, denumite în continuare contribuabili:
a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au în proprietate/proprietate comună clădiri rezidențiale, astfel cum sunt definite la art. 453 lit. f), situate în România, dacă valoarea impozabilă a clădirii, calculată potrivit dispozițiilor art. 457, depășește 2.500.000 lei. Contribuabilii plătitori de impozit pe clădiri pentru care organul fiscal local a determinat, potrivit prevederilor art. 457, o valoare impozabilă mai mare de 2.500.000 lei sunt înștiințați de către acesta până la data de 30 mai a anului pentru care se datorează impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare. Înștiințarea se comunică persoanei fizice potrivit dispozițiilor art. 47 din Codul de procedură fiscală și trebuie să cuprindă cel puțin următoarele elemente:
-
denumirea organului fiscal emitent;
-
datele de identificare ale contribuabilului înștiințat;
-
obiectul notificării;
-
cuantumul valorii impozabile determinate pentru impozitul pe clădiri, în cazul respectivei clădiri;
-
semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, precum și ștampila organului fiscal emitent.
30.04.2024 · Litera a) a fost modificată de Punctul 6. , Articolul IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 din 30 aprilie 2024
b) persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei. Impozitul se datorează pe o perioadă de 5 ani începând cu anul fiscal în care are loc predarea-primirea autoturismului sau pentru fracțiunea de ani rămasă până la împlinirea perioadei de 5 ani de la această dată pentru cele la care predarea-primirea autoturismului a avut loc anterior.
(2) În cazul impozitului datorat pentru clădirile rezidențiale a căror valoare impozabilă calculată potrivit art. 457 depășește 2.500.000 lei, organul fiscal local ce a determinat respectiva valoare impozabilă transmite organului fiscal central în a cărui rază de competență se află domiciliul contribuabilului atât o copie a documentației care atestă data comunicării înștiințării, cât și date și informații cu privire la valoarea impozabilă stabilită cu privire la imobilul ce a făcut obiectul înștiințării. În vederea derulării acestei proceduri de transmitere, organul fiscal local solicită A.N.A.F. să îl informeze cu privire la organul fiscal central în a cărui rază de competență se află domiciliul contribuabilului.
30.04.2024 · Articolul 500^1 a fost completat de Punctul 7. , Articolul IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 din 30 aprilie 2024
01.01.2024 · Titlul X^1 a fost completat de Punctul 65., Articolul III, Capitolul II din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023
Articolul 500^2
Cota de impozitare Impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se calculează în funcție de încadrarea într-una dintre situațiile prevăzute la art. 500^1, după cum urmează:
a) în cazul proprietăților reprezentând clădiri rezidențiale, prin aplicarea unei cote de 0,9% asupra diferenței dintre valoarea impozabilă a clădirii comunicată de către organul fiscal local și plafonul de 2.500.000 lei;
01.01.2026 · Litera a) a fost modificată de Punctul 51. , Articolul XII din LEGEA nr. 239 din 15 decembrie 2025
b) în cazul proprietăților reprezentând autoturisme, prin aplicarea unei cote de 0,9% asupra diferenței dintre valoarea de achiziție și plafonul de 375.000 lei.
01.01.2026 · Litera b) a fost modificată de Punctul 51. , Articolul XII din LEGEA nr. 239 din 15 decembrie 2025
01.01.2024 · Titlul X^1 a fost completat de Punctul 65., Articolul III, Capitolul II din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023
Articolul 500^3
Plata impozitului și depunerea declarației fiscale
(1) Impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare este datorat pentru întregul an fiscal de persoanele prevăzute la art. 500^1.
(2) Contribuabilii sunt obligați să calculeze și să declare impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, după cum urmează:
a) până la data de 30 septembrie inclusiv a anului fiscal curent, la organul fiscal central în a cărui rază de competență se află domiciliul contribuabilului, în cazul contribuabililor prevăzuți la art. 500^1 alin. (1) lit. a);
30.04.2024 · Litera a) a fost modificată de Punctul 9. , Articolul IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 din 30 aprilie 2024
b) până la data de 31 decembrie inclusiv a anului fiscal curent, la organul fiscal central în a cărui rază de competență se află domiciliul/sediul contribuabilului, în cazul contribuabililor prevăzuți la art. 500^1 lit. b).
(3) Impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se plătește la bugetul de stat, până la data de 30 septembrie inclusiv a anului pentru care se datorează, de către contribuabilii prevăzuți la art. 500^1 alin. (1) lit. a) și, respectiv, până la data de 31 decembrie inclusiv a anului pentru care se datorează impozitul, de către contribuabilii prevăzuți la art. 500^1 alin. (1) lit. b).
30.04.2024 · Alineatul (3) a fost modificat de Punctul 10. , Articolul IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 din 30 aprilie 2024
(4) Impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare constituie venit al bugetului de stat și se administrează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.
(5) Modelul și conținutul declarației privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, precum și modalitatea în care se realizează colaborarea între organele fiscale prevăzută la art. 500^1 alin. (2) se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
30.04.2024 · Alineatul (5) a fost modificat de Punctul 10. , Articolul IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 din 30 aprilie 2024
Notă · Conform articolului V din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 din 30 aprilie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 409 din 30 aprilie 2024, ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală prevăzut la art. 500^3 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, se emite în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanțe de urgență și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
01.01.2024 · Titlul X^1 a fost completat de Punctul 65., Articolul III, Capitolul II din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023