Sari la conținut

Capitolul II – Regimul accizelor nearmonizate

Articolul 439​

(1) Accizele nearmonizate sunt venituri datorate la bugetul statului și care se colectează conform prevederilor prezentului capitol.

(2) Accizele nearmonizate sunt taxe speciale percepute asupra următoarelor produse cu potențial de risc redus:

a) produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, cu încadrarea tarifară NC 2404 11 00, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;

b) lichide cu sau fără nicotină, destinate inhalării fără ardere, cu încadrarea tarifară NC 2404 12 00, 2404 19 90, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;

c) produse destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină, cu încadrarea tarifară NC 2404 12 00, 2404 19 10, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;

d) băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5 g-8 g/100 ml;

e) băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml.

f) produse cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală, prezentate sub formă de pulbere sau particule sau în orice combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe, cu încadrarea tarifară NC 2404 91 90;

01.06.2024 · Alineatul (2) a fost completat de Punctul 2. , Articolul IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 din 30 aprilie 2024

g) tutunuri pentru mestecat și tutunuri pentru uz nazal de la codul NC 2403 99 10 00.

15.12.2025 · Alineatul (2) a fost completat de Punctul 8. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025

Notă · Conform alineatului (1) al articolului III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 8 decembrie 2025, prin derogare de la prevederile art. 440 și 441 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, pentru produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. g) din același act normativ, aflate în stoc la data de 15 decembrie 2025, faptul generator și exigibilitatea intervin la data vânzării pe piața internă a produselor.

Notă · Conform alineatului (2) al articolului III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 8 decembrie 2025, până la data de 20 mai 2026 prevederile art. 444^1 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, nu se aplică produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. g) din aceeași lege, care au fost produse în Uniunea Europeană sau importate în Uniunea Europeană înainte de data de 20 mai 2024, iar acestea pot rămâne în liberă circulație și valorificate fără să fie marcate conform art. 444^1 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, și fără să poarte un element de siguranță prevăzut de Legea nr. 201/2016 privind stabilirea condițiilor pentru fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a produselor conexe și de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificările și completările ulterioare.

(3) În înțelesul prezentului capitol, codul NC reprezintă poziția tarifară, subpoziția tarifară sau codul tarifar, așa cum este prevăzută/prevăzut în Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară și statistică și Tariful Vamal Comun, în vigoare de la 1 ianuarie 2023. Ori de câte ori intervin modificări în nomenclatura combinată se realizează corespondența dintre codurile NC prevăzute în prezentul capitol și noile coduri din nomenclatura adoptată în temeiul art. 12 din Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară și statistică și Tariful Vamal Comun.

(4) În sensul alin. (2) lit. d) și e), prin zahăr adăugat se înțelege zahăr din trestie, zahăr brun, zaharoză cristalină, zahăr invertit, dextroză, melasă, zaharuri din miere, melasă și siropuri, cum ar fi sirop de malț, sirop de fructe, sirop de malț de orez, sirop de porumb, sirop de porumb bogat în fructoză, sirop de arțar, sirop de glucoză, glucoză-fructoză, fructoză, zaharoză, glucoză, lactoză, lactoză hidrolizată, galactoză, zaharuri în nectaruri, cum ar fi nectarul de flori de cocos, nectarul de curmale, nectarul de agave, zaharuri din dulceață, adăugate ca ingrediente.

01.01.2024 · Alineatul (4), Articolul 439, Capitolul II, Titlul VIII a fost modificat de Punctul 9., Articolul LXVIII, Capitolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023

01.01.2024 · Articolul 439, Capitolul II, Titlul VIII a fost modificat de Punctul 55., Articolul III, Capitolul II din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023

Articolul 440​

Faptul generator

Produsele accizabile prevăzute la art. 439 sunt supuse accizelor la momentul producerii, achiziției intracomunitare sau importului acestora pe teritoriul Comunității.

Notă · Conform alineatului (1) al articolului III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 8 decembrie 2025, prin derogare de la prevederile art. 440 și 441 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, pentru produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. g) din același act normativ, aflate în stoc la data de 15 decembrie 2025, faptul generator și exigibilitatea intervin la data vânzării pe piața internă a produselor.

Notă · Conform articolului VI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 din 30 aprilie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 409 din 30 aprilie 2024, prin derogare de la prevederile art. 440 și 441 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, pentru produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. f) din același act normativ, aflate în stoc la data de 1 iunie 2024, faptul generator și exigibilitatea intervin la data vânzării pe piața internă a produselor.

Articolul 441​

Exigibilitatea

Momentul exigibilității accizelor intervine:

a) la data recepționării produselor provenite din achiziții intracomunitare;

b) la data efectuării formalităților de punere în liberă circulație a produselor provenite din operațiuni de import;

c) la data vânzării pe piața internă a produselor provenite din producția internă.

Notă · Conform alineatului (1) al articolului III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 8 decembrie 2025, prin derogare de la prevederile art. 440 și 441 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, pentru produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. g) din același act normativ, aflate în stoc la data de 15 decembrie 2025, faptul generator și exigibilitatea intervin la data vânzării pe piața internă a produselor.

Notă · Conform articolului VI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 din 30 aprilie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 409 din 30 aprilie 2024, prin derogare de la prevederile art. 440 și 441 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, pentru produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. f) din același act normativ, aflate în stoc la data de 1 iunie 2024, faptul generator și exigibilitatea intervin la data vânzării pe piața internă a produselor.

Articolul 442​

Nivelul și calculul accizelor

(1) Nivelul accizelor aplicabil de la data de 1 aprilie a fiecărui an, pentru produsele prevăzute la art. 439, este nivelul prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul titlu.

01.08.2022 · Alineatul (1) a fost modificat de Punctul 102, Articolul I din ORDONANȚA nr. 16 din 15 iulie 2022

Notă · Potrivit alin. (4) al art. VI din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 27 octombrie 2023, prin derogare de la prevederile art. 442 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, nivelul accizelor aplicabil în perioada 1 ianuarie 2024-31 martie 2025 inclusiv, pentru produsele prevăzute în anexa nr. 2 la titlul VIII - „Accize și alte taxe speciale“ din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, este nivelul prevăzut în coloana nr. 3 din această anexă.

(2) Abrogat.

01.08.2022 · Alineatul (2) a fost abrogat de Punctul 103, Articolul I din ORDONANȚA nr. 16 din 15 iulie 2022

(3) Abrogat.

01.08.2022 · Alineatul (3) a fost abrogat de Punctul 103, Articolul I din ORDONANȚA nr. 16 din 15 iulie 2022

(3^1) Abrogat.

01.08.2022 · Alineatul (3^1) a fost abrogat de Punctul 103, Articolul I din ORDONANȚA nr. 16 din 15 iulie 2022

(4) Pentru produsele prevăzute la art. 439 accizele se datorează o singură dată și se calculează prin aplicarea sumelor fixe pe unitatea de măsură asupra cantităților produse și comercializate, importate sau achiziționate intracomunitar, după caz.

(5) Din valoarea accizelor datorate, determinată potrivit alin. (4), se deduce contravaloarea timbrelor utilizate pentru marcarea produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g).

15.12.2025 · Alineatul (5) a fost modificat de Punctul 9. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025

(6) Pentru produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. f), nivelul accizelor se aplică la cantitatea de substrat solid care conține nicotină, conținută în produsele care se încadrează la codul NC 2404 91 90.

01.06.2024 · Articolul 442 a fost completat de Punctul 3. , Articolul IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 din 30 aprilie 2024

Articolul 443​

Scutiri

(1) Beneficiază de regimul de restituire a accizelor virate bugetului de stat pentru produsele prevăzute la art. 439 operatorii economici care au achiziționat direct dintr-un stat membru sau din import aceste produse și care ulterior le livrează în alt stat membru, le exportă ori le returnează furnizorilor.

(2) Pentru produsele prevăzute la art. 439 retrase de pe piață, dacă starea sau vechimea acestora le face improprii consumului ori nu mai îndeplinesc condițiile de comercializare, accizele plătite se restituie la cererea operatorului economic.

(3) Modalitatea și condițiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1) și (2) se stabilesc prin normele metodologice.

Articolul 444​

Plătitori de accize

(1) Plătitorii de accize sunt operatorii economici care produc și comercializează în România produsele prevăzute la art. 439, achiziționează din teritoriul Uniunii Europene ori importă produsele prevăzute la art. 439.

(2) În sensul alin. (1), plătitorii de accize care produc bunurile prevăzute la art. 439 sunt operatorii economici care au în proprietate materia primă și care produc aceste bunuri cu mijloace proprii sau le transmit spre prelucrare la terți, indiferent dacă prelucrarea are loc în România sau în afara României.

(3) Operatorul economic care produce, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă produse supuse accizelor de natura celor prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a)-c), f) și g) trebuie să se autorizeze la autoritatea competentă, potrivit prevederilor din normele metodologice.

15.12.2025 · Alineatul (3) a fost modificat de Punctul 10. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025

(3^1) Operatorul economic care produce, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă produse supuse accizelor de natura celor prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. d) și e) notifică acest fapt autorității vamale teritoriale, potrivit prevederilor din normele metodologice.

01.01.2024 · Articolul 444, Capitolul II, Titlul VIII a fost completat de Punctul 57., Articolul III, Capitolul II din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023

(4) Operatorul economic care nu are domiciliul fiscal în România și intenționează să desfășoare activități economice cu produse accizabile prevăzute la art. 439, pentru care are obligația plății accizelor în România, va desemna un reprezentant fiscal stabilit în România pentru a îndeplini obligațiile care îi revin potrivit prezentului capitol.

Articolul 444^1​

Marcarea produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g)

15.12.2025 · Denumirea marginală a articolului 444^1 a fost modificată de Punctul 11. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025

(1) Produsele accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) pot fi comercializate pe teritoriul României numai dacă acestea sunt marcate conform prevederilor prezentului articol.

15.12.2025 · Alineatul (1) a fost modificat de Punctul 11. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025

(2) Nu sunt supuse obligației de marcare produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) scutite de la plata accizelor.

15.12.2025 · Alineatul (2) a fost modificat de Punctul 11. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025

(3) Responsabilitatea marcării produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) revine plătitorilor de accize prevăzuți la art. 444.

15.12.2025 · Alineatul (3) a fost modificat de Punctul 11. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025

(4) Marcarea produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) se efectuează prin timbre, o categorie a marcajelor definite la art. 336 pct. 15.

15.12.2025 · Alineatul (4) a fost modificat de Punctul 11. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025

(5) Dimensiunea și elementele inscripționate pe timbre sunt stabilite prin normele metodologice.

(6) Plătitorii de accize prevăzuți la art. 444 au obligația să asigure ca timbrele să fie aplicate la loc vizibil, pe ambalajul individual al produsului accizabil, astfel încât timbrul să nu poată fi îndepărtat de pe ambalaj fără a fi deteriorat.

(7) Produsele accizabile marcate cu timbre deteriorate ori altfel decât s-a prevăzut la alin. (5) și (6) sunt considerate ca nemarcate.

(8) Autoritatea competentă aprobă eliberarea timbrelor către plătitorii de accize prevăzuți la art. 444.

(9) Solicitarea timbrelor se face prin depunerea unei cereri la autoritatea competentă.

(10) Eliberarea timbrelor se face de către unitatea specializată pentru tipărirea acestora, desemnată de autoritatea competentă.

(11) Contravaloarea timbrelor se asigură de la bugetul de stat, din valoarea accizelor aferente produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) supuse marcării.

15.12.2025 · Alineatul (11) a fost modificat de Punctul 11. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025

(12) Procedurile de eliberare a timbrelor, precum și de restituire a contravalorii timbrelor se stabilesc prin normele metodologice.

(13) Timbrele neutilizate în termen de 6 luni de la achiziție se restituie unității specializate pentru tipărirea acestora, în vederea distrugerii.

29.03.2024 · Capitolul II a fost completat de Punctul 7. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 30 din 28 martie 2024

Notă · Conform alineatului (2) al articolului III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 8 decembrie 2025, până la data de 20 mai 2026 prevederile art. 444^1 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, nu se aplică produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. g) din aceeași lege, care au fost produse în Uniunea Europeană sau importate în Uniunea Europeană înainte de data de 20 mai 2024, iar acestea pot rămâne în liberă circulație și valorificate fără să fie marcate conform art. 444^1 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, și fără să poarte un element de siguranță prevăzut de Legea nr. 201/2016 privind stabilirea condițiilor pentru fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a produselor conexe și de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificările și completările ulterioare.

Notă · Conform art. I^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2024, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 272 din 29 martie 2024, astfel cum a fost introdus de LEGEA nr. 138 din 21 iulie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 685 din 22 iulie 2025, până la data de 20 mai 2026 prevederile art. 444^1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) din aceeași lege, care au fost produse în Uniunea Europeană sau importate în Uniunea Europeană înainte de 20 mai 2024, iar acestea pot rămâne în liberă circulație și valorificate fără să fie marcate conform art. 444^1 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, și fără să poarte un element de siguranță prevăzut de Legea nr. 201/2016 privind stabilirea condițiilor pentru fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a produselor conexe și de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificările și completările ulterioare.

Articolul 445​

Obligațiile plătitorilor

Operatorii economici plătitori de accize prevăzuți la art. 444 sunt obligați:

a) să se înregistreze ca plătitori de accize la autoritatea fiscală competentă;

b) să calculeze accizele și să le verse la bugetul de stat la termenele stabilite, fiind răspunzători pentru exactitatea calculului și vărsarea integrală a sumelor datorate;

01.01.2024 · Litera b), Articolul 445, Capitolul II, Titlul VIII a fost modificată de Punctul 130., Articolul LIII, Capitolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023

c) să țină evidența accizelor și să depună anual deconturile privind accizele, conform dispozițiilor legale privind obligațiile de plată, la bugetul de stat, până la data de 30 aprilie a anului următor celui de raportare.

01.01.2024 · Litera c), Articolul 445, Capitolul II, Titlul VIII a fost modificată de Punctul 130., Articolul LIII, Capitolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023

d) să evidențieze distinct accizele în factură în situația în care au obligația emiterii facturii conform art. 319, în cazul operatoriilor economici care produc și comercializează în România produsele prevăzute la art. 439.

01.01.2024 · Articolul 445, Capitolul II, Titlul VIII a fost completat de Punctul 131., Articolul LIII, Capitolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023

Articolul 446​

Declarațiile de accize

Plătitorii de accize prevăzuți la art. 444, cu excepția importatorilor, au obligația de a depune la autoritatea competentă o declarație de accize pentru fiecare lună, indiferent dacă se datorează sau nu plata accizei pentru luna respectivă, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei la care se referă declarația.

Articolul 447​

Termenul de plată a accizelor la bugetul de stat

(1) Pentru situațiile prevăzute la art. 441 lit. a) și c), termenul de plată a accizelor este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care intervine exigibilitatea accizelor.

(2) Pentru situațiile prevăzute la art. 441 lit. b), plata accizelor se face la data exigibilității accizelor.

Articolul 448​

Regimul produselor accizabile deținute de operatorii economici care înregistrează obligații fiscale restante

(1) Produsele accizabile prevăzute la art. 439 deținute de operatorii economici care înregistrează obligații fiscale restante pot fi valorificate în cadrul procedurii de executare silită de organele competente, potrivit legii.

(2) Persoanele care dobândesc bunuri accizabile prin valorificare, potrivit alin. (1), trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute de lege, după caz.

Articolul 448^1​

Excepție de la regimul accizelor nearmonizate

(1) Prin excepție de la prezentul capitol, pentru produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g), fabricate în antrepozite fiscale de producție din România, se aplică în mod corespunzător prevederile art. 339-341 și ale secțiunilor a 3-a, a 9-a și a 16-a de la capitolul I - Regimul accizelor armonizate din prezentul titlu.

15.12.2025 · Alineatul (1) a fost modificat de Punctul 12. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025

(2) În sensul alin. (1), prin antrepozite fiscale de producție se înțeleg și locurile în care au/are loc producția și/sau transformarea de produse prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g).

15.12.2025 · Alineatul (2) a fost modificat de Punctul 12. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025

(3) În antrepozitele fiscale de producție prevăzute la alin. (2) pot fi desfășurate și alte activități de producție care au legătură cu activitatea principală desfășurată.

(4) Prevederile referitoare la tutunul prelucrat de la art. 339-341, art. 344, art. 345 alin. (1) și (2), art. 346-348, secțiunile a 8-a, a 9-a, a 12^1-a și a 16-a de la capitolul I - Regimul accizelor armonizate din prezentul titlu, se aplică în mod corespunzător și antrepozitelor fiscale de producție prevăzute la alin. (2).

(5) În situația în care operatorul economic deține autorizație de antrepozit fiscal pentru producția de tutun prelucrat, în cadrul căruia produce și produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g), și intenționează să renunțe la producția de tutun prelucrat, are obligația să anunțe la autoritatea vamală teritorială intenția sa de modificare asupra datelor inițiale în baza cărora a fost emisă autorizația de antrepozitar, cu minimum 5 zile anterior producerii acesteia.

15.12.2025 · Alineatul (5) a fost modificat de Punctul 12. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025

24.10.2024 · Articolul 448^1 a fost modificat de Punctul 6. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 123 din 23 octombrie 2024

Articolul 448^2​

Restituiri speciale

(1) Pentru produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g), fabricate în antrepozite fiscale de producție din România, accizele nearmonizate aferente, virate la bugetul de stat, pot fi restituite la solicitarea antrepozitarilor autorizați care livrează aceste produse în alte state membre ori le exportă.

15.12.2025 · Alineatul (1) a fost modificat de Punctul 13. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025

(2) Cuantumul sumei restituite potrivit alin. (1) nu poate depăși suma efectiv plătită la bugetul de stat.

(3) Modalitatea și condițiile de acordare a restituirii prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin normele metodologice.

17.06.2017 · Capitolul II a fost completat de Punctul 7, Punctul 2, Articolul I din LEGEA nr. 136 din 13 iunie 2017

Articolul 448^3​

Persoane fizice

(1) Accizele pentru produsele accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) și g) achiziționate de o persoană fizică pentru uzul său propriu și transportate personal de respectiva persoană fizică de pe teritoriul unui stat membru pe teritoriul României sunt exigibile numai în statul membru în care se achiziționează produsele accizabile.

(2) În sensul prevederilor alin. (1), se consideră că produsele accizabile achiziționate de o persoană fizică sunt destinate pentru uzul său propriu doar în măsura în care transportul în România din alte state membre al produselor accizabile are caracter ocazional, respectiv nu este realizat în mod repetitiv și sistematic.

(3) Pentru a stabili dacă produsele accizabile prevăzute la alin. (1) sunt destinate uzului propriu al unei persoane fizice se iau în considerare următoarele elemente:

a) statutul comercial al celui care deține produsele accizabile și motivele pentru care le deține;

b) locul în care se află produsele accizabile sau, dacă este cazul, modul de transport utilizat;

c) orice document referitor la produsele accizabile;

d) natura produselor accizabile;

e) cantitatea de produse accizabile;

f) caracterul ocazional al transportului.

(4) Caracterul ocazional al transportului se stabilește pe baza criteriilor prevăzute prin ordin comun al președintelui Autorității Vamale Române și al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Notă · Potrivit alineatului (1) al articolului II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 8 decembrie 2025, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se emite ordinul comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române, prevăzut la art. 413 alin. (2^1) și art. 448^3 alin. (4) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(5) Produsele achiziționate și transportate ocazional de persoanele fizice se consideră a fi destinate uzului propriu în condițiile în care nu depășesc următoarele limite cantitative:

a) produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, cu încadrarea tarifară NC 2404 11 00: 250 g sau 800 de stickuri;

b) tutunuri pentru mestecat cu încadrarea tarifară NC 2403 99 10 00: 250 g;

c) tutunuri pentru uz nazal cu încadrarea tarifară NC 2403 99 10 00: 250 g.

(6) Produsele achiziționate și transportate ocazional în cantități superioare limitelor prevăzute la alin. (5) și destinate consumului în România se consideră a fi achiziționate în scopuri comerciale și, în acest caz, se datorează acciza în România.

15.12.2025 · Capitolul II a fost completat de Punctul 14. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 68 din 5 decembrie 2025