Secțiunea a 12-a – Importatorul autorizat
Articolul 386
Reguli generale
(1) Persoana fizică sau juridică care intenționează să importe produse accizabile prevăzute la art. 435 alin. (3) trebuie să se autorizeze în calitate de importator.
31.03.2026 · Alineatul (1) a fost modificat de Punctul 26. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
(1^1) Operatorii economici care dețin calitatea de antrepozitari autorizați și/sau expeditori înregistrați nu intră sub incidența alin. (1) și nu au obligația depunerii garanției prevăzute la art. 391 alin. (1).
31.03.2026 · Articolul 386 a fost completat de Punctul 27. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
(2) Calitatea de importator autorizat conferă acestuia dreptul de marcare a produselor supuse acestui regim.
Articolul 387
Cererea de autorizare ca importator autorizat
(1) Importatorul autorizat în România poate să își desfășoare activitatea în această calitate numai în baza autorizației valabile emise de Comisie.
31.03.2026 · Alineatul (1) a fost modificat de Punctul 28. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
(2) În vederea obținerii autorizației de importator autorizat, solicitantul trebuie să depună o cerere la autoritatea competentă, în modul și în forma prevăzute în normele metodologice.
Articolul 388
Condiții de autorizare ca importator autorizat
(1) Pentru a fi autorizată, persoana care urmează să își desfășoare activitatea ca importator autorizat trebuie să aibă declarat cel puțin un loc în care urmează să primească și din care să livreze produsele accizabile provenite din operațiuni proprii de import, pentru care trebuie să facă dovada înregistrării punctului de lucru la oficiul registrului comerțului.
(2) În situația în care produsele accizabile se primesc în mai multe locuri, cererea este însoțită de o declarație privind locurile în care urmează a se primi și din care urmează a se livra aceste produse, precum și de dovada înregistrării acestora la oficiul registrului comerțului.
(3) Cererea care nu îndeplinește condițiile prevăzute la alin. (1) și (2) se respinge.
(4) Comisia eliberează autorizația de importator autorizat numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
a) au fost prezentate documentele prevăzute în normele metodologice;
b) în cazul unei persoane fizice care urmează să își desfășoare activitatea ca importator autorizat, aceasta să nu fie incapabilă, să nu fi fost condamnată definitiv sau să nu se fi pronunțat amânarea aplicării pedepsei pentru infracțiunile prevăzute la art. 364 alin. (1) lit. d);
c) în cazul unei persoane juridice care urmează să își desfășoare activitatea ca importator autorizat, persoana însăși sau oricare dintre administratorii acesteia să nu fie incapabil, să nu fi fost condamnat definitiv sau să nu se fi pronunțat amânarea aplicării pedepsei pentru infracțiunile prevăzute la art. 364 alin. (1) lit. d), după caz;
d) solicitantul nu înregistrează obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală.
31.03.2026 · Articolul 388 a fost modificat de Punctul 29. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
Articolul 389
Autorizarea ca importator autorizat
(1) Comisia emite autorizația de importator autorizat, în termen de 60 de zile de la data depunerii documentației complete de autorizare.
(2) Procedura de autorizare a importatorilor autorizați nu intră sub incidența prevederilor legale privind procedura aprobării tacite.
(3) Autorizația conține următoarele elemente:
a) codul de accize;
b) elementele de identificare ale importatorului autorizat;
c) tipul produselor accizabile care urmează a fi importate;
d) nivelul și forma garanției;
e) data de la care autorizația devine valabilă;
f) locurile de import;
g) locul declarat/locurile declarate în care urmează să primească și din care să livreze produsele accizabile provenite din operațiuni proprii de import.
(4) Autorizația de importator autorizat este valabilă începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care acesta face dovada constituirii garanției în cuantumul și în forma aprobate de Comisia prevăzută la art. 359 alin. (1).
(5) Autorizațiile pot fi modificate de către Comisia prevăzută la art. 359 alin. (1) din oficiu sau la cerere.
(6) În cazul modificării autorizației din oficiu, înainte de a fi modificată autorizația, Comisia prevăzută la art. 359 alin. (1) trebuie să îl informeze pe importatorul autorizat asupra modificării și asupra motivelor acesteia.
(7) Importatorul autorizat poate solicita autorității competente modificarea autorizației, în condițiile prevăzute în normele metodologice.
31.03.2026 · Articolul 389 a fost modificat de Punctul 30. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
Articolul 390
Respingerea cererii de autorizare ca importator autorizat
(1) Respingerea cererii de autorizare se comunică în scris, odată cu motivele luării acestei decizii.
(2) În cazul în care Comisia prevăzută la art. 359 alin. (1) a respins cererea de autorizare ca importator autorizat, persoana care a depus cererea poate contesta această decizie la structura cu atribuții de soluționare a contestațiilor din cadrul Ministerului Finanțelor - aparat central, conform prevederilor legislației privind contenciosul administrativ.
31.03.2026 · Alineatul (2) a fost modificat de Punctul 31. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
Articolul 391
Obligațiile importatorului autorizat
(1) Orice importator autorizat are obligația de a garanta plata accizelor în condițiile prevăzute în normele metodologice.
(2) În situația în care intervin modificări față de datele menționate în autorizație, importatorul autorizat are obligația de a depune o cerere la autoritatea competentă, potrivit prevederilor din normele metodologice.
(3) Importatorul autorizat are obligația să transmită la autoritatea competentă, până la data de 15 a lunii următoare celei de raportare, situațiile de raportare prevăzute în normele metodologice.
(4) Este interzisă primirea și livrarea din alte locuri decât cele declarate și înscrise în autorizația de importator autorizat.
31.03.2026 · Articolul 391 a fost completat de Punctul 32. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
(5) Pe lângă obligațiile prevăzute la alin. (1)-(3), importatorul autorizat care prezintă risc fiscal ridicat are obligația depunerii la autoritatea vamală teritorială a unei declarații pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să le importe. Modelul și conținutul declarației și modalitatea de declarare se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
31.03.2026 · Articolul 391 a fost completat de Punctul 32. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
(6) Cu cel puțin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantității de produse accizabile înscrise în declarația pe propria răspundere prevăzută la alin. (5), importatorul autorizat care prezintă risc fiscal ridicat are obligația de a înștiința autoritatea competentă cu privire la acest fapt.
31.03.2026 · Articolul 391 a fost completat de Punctul 32. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
(7) Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării importatorilor autorizați care prezintă risc fiscal ridicat sunt cele prevăzute la art. 367 alin. (1^3).
31.03.2026 · Articolul 391 a fost completat de Punctul 32. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
(8) Operatorii economici despre care în procesul de autorizare sau ulterior ca urmare a unei sesizări a organelor fiscale se constată că se încadrează în cel puțin unul dintre criteriile prevăzute la art. 367 alin. (1^3) sunt notificați de către Comisie în vederea respectării prevederilor alin. (5) și (6).
31.03.2026 · Articolul 391 a fost completat de Punctul 32. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
(9) În cazul în care autoritatea vamală teritorială constată că pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declarații pe propria răspundere conform alin. (5) operatorul economic nu a înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, în sensul art. 157 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, pentru care a fost începută procedura de executare silită, operatorul economic se consideră că nu mai prezintă risc fiscal ridicat în sensul alin. (7).
31.03.2026 · Articolul 391 a fost completat de Punctul 32. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
(10) Activitatea de monitorizare și control al activității desfășurate de importatorii autorizați care prezintă risc fiscal ridicat se stabilește prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române.
31.03.2026 · Articolul 391 a fost completat de Punctul 32. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
Notă · Conform alineatului (2) al articolului IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1203 din 24 decembrie 2025, în termen de 60 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență se emite ordinul comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și președintelui Autorității Vamale Române, prevăzut la art. 391 alin. (10) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Conform alineatului (3) al articolului IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1203 din 24 decembrie 2025, în termen de 60 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență se emite ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, prevăzut la art. 391 alin. (5) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Articolul 392
Netransferabilitatea autorizației de importator autorizat
Autorizațiile sunt emise numai pentru importatorii autorizați numiți și nu sunt transferabile.
Articolul 393
Revocarea autorizației de importator autorizat
(1) Autorizația de importator autorizat poate fi revocată în următoarele situații:
a) când titularul acesteia nu respectă una dintre cerințele prevăzute la art. 391 alin. (1), (2) și (4);
31.03.2026 · Litera a) a fost modificată de Punctul 33. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
b) când titularul acesteia înregistrează obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de A.N.A.F., mai vechi de 30 de zile față de termenul legal de plată;
c) în cazul unui importator autorizat, persoană fizică, dacă a fost condamnată printr-o hotărâre judecătorească definitivă sau s-a pronunțat amânarea aplicării pedepsei, în România sau într-un stat străin, pentru infracțiunile prevăzute la art. 364 alin. (1) lit. d);
d) în cazul unui importator autorizat, persoană juridică, dacă persoana juridică sau oricare dintre administratorii persoanei juridice a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească definitivă sau s-a pronunțat amânarea aplicării pedepsei, în România sau într-un stat străin, pentru infracțiunile prevăzute la art. 364 alin. (1) lit. d), după caz;
e) în cazul în care importatorul autorizat dorește să renunțe la autorizație.
(1^1) La propunerea organelor de control, Comisia prevăzută la art. 359 alin. (1) revocă autorizația de importator autorizat care prezintă risc fiscal ridicat, în termen de maximum 3 zile calendaristice de la data primirii propunerii de revocare, în următoarele situații:
a) atunci când titularul acesteia nu respectă prevederile art. 391 alin. (4) și (5);
b) atunci când titularul acesteia depășește cantitatea de produse accizabile înscrisă în declarația prevăzută la art. 391 alin. (5).
31.03.2026 · Articolul 393 a fost completat de Punctul 34. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
(1^2) Decizia prin care Comisia prevăzută la art. 359 alin. (1) a hotărât revocarea autorizației de importator autorizat care prezintă risc fiscal ridicat se comunică deținătorului autorizației. Comunicarea se realizează prin intermediul platformei dedicate a Agenției Naționale de Administrare Fiscală - Spațiul privat virtual sau prin remitere la domiciliul fiscal al importatorului autorizat care prezintă risc fiscal, potrivit dispozițiilor art. 47 alin. (8)-(10) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare. În situația în care importatorul autorizat care prezintă risc fiscal refuză primirea sau nu este găsit la domiciliul fiscal se afișează pe ușa acestuia o înștiințare potrivit art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, și decizia se consideră comunicată la data afișării înștiințării.
31.03.2026 · Articolul 393 a fost completat de Punctul 34. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
(2) În cazul în care importatorul autorizat dorește să renunțe la autorizație, acesta are obligația să notifice acest fapt Comisiei prevăzute la art. 359 alin. (1) cu cel puțin 60 de zile înainte de data de la care renunțarea la autorizație produce efecte.
31.03.2026 · Alineatul (2) a fost modificat de Punctul 35. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
(3) Decizia de revocare se comunică importatorului autorizat și produce efecte de la data la care a fost adusă la cunoștință acestuia. Comunicarea se realizează prin intermediul platformei dedicate a Agenției Naționale de Administrare Fiscală - Spațiul privat virtual sau prin remitere la domiciliul fiscal al importatorului autorizat, potrivit dispozițiilor art. 47 alin. (8)-(10) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare. În situația în care importatorul autorizat refuză primirea sau nu este găsit la domiciliul fiscal se afișează pe ușa acestuia o înștiințare potrivit art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, și decizia se consideră comunicată la data afișării înștiințării.
31.03.2026 · Alineatul (3) a fost modificat de Punctul 35. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025
(4) Importatorul autorizat nemulțumit poate contesta decizia de revocare a autorizației la structura cu atribuții de soluționare a contestațiilor din cadrul Ministerului Finanțelor Publice - aparat central, potrivit legislației privind contenciosul administrativ.
24.07.2017 · Alineatul (4) a fost modificat de Punctul 58, Punctul 15, Articolul I din LEGEA nr. 177 din 18 iulie 2017
(5) Contestarea deciziei de revocare a autorizației de importator autorizat nu suspendă efectele juridice ale acestei decizii pe perioada soluționării contestației în procedură administrativă.