Secțiunea a 4-a
Stabilirea, plata și declararea contribuției de asigurări sociale de sănătate în cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor, precum și al veniturilor din pensii
18.12.2021 · Denumirea Secțiunii a 4-a a fost modificată de Punctul 17, Articolul XXIV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 130 din 17 decembrie 2021
Notă · Prin DECIZIA CURȚII CONSTITUȚIONALE nr. 650 din 15 decembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1262 din 28 decembrie 2022 s-a admis excepția de neconstituționalitate referitoare la dispozițiile art. XXIV pct. 17 [cu referire la sintagma „precum și al veniturilor din pensii“ din cuprinsul titlului secțiunii a 4-a din capitolul III al titlului V „Contribuții sociale obligatorii“] din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, constatându-se că acestea sunt neconstituționale.
Conform art. 147 alin. (1) din CONSTITUȚIA ROMÂNIEI, republicată în MONITORUL OFICIAL nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstițutionale cu dispozițiile Constituției. Pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstițutionale sunt suspendate de drept.
Prin urmare, începând cu data de 28 decembrie 2022, dispozițiile art. XXIV pct. 17 [cu referire la sintagma „precum și al veniturilor din pensii“ din cuprinsul titlului secțiunii a 4-a din capitolul III al titlului V „Contribuții sociale obligatorii“] din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 se suspendă de drept, urmând să-și înceteze efectele juridice începând cu data 11 februarie 2023, dacă legiuitorul nu intervine pentru modificarea prevederilor atacate.
Articolul 168
Stabilirea și plata contribuției de asigurări sociale de sănătate
01.01.2018 · Denumirea marginală a articolului 168 a fost modificată de Punctul 73, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 79 din 8 noiembrie 2017
(1) Persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, precum și plătitorii de venituri din pensii, prevăzuți la art. 153 alin. (1) lit. f^3) și f^7), au obligația de a calcula și de a reține la sursă contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor ori venituri din pensii.
01.08.2025 · Alineatul (1) a fost modificat de Punctul 26. , Articolul II din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025
Notă · Litera e) a alineatului (1), articolul VII din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 699 din 25 iulie 2025, astfel cum a fost modificată de articolul VI din ORDONANȚA nr. 22 din 28 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 806 din 29 august 2025 prevede:
(1) Prevederile art. II-VI intră în vigoare la data de 1 august 2025 și se aplică după cum urmează:
e) prevederile art. II pct. 7, 10, 12, 13, 21, 22, 24, 25-28, 30-32 se aplică începând cu veniturile aferente lunii august 2025;
(1^1) Persoanele juridice prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^1) calculează și plătesc contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice care desfășoară o activitate în baza unui contract individual de muncă, unui raport de serviciu sau a unui statut special prevăzut de lege, pe perioada suspendării din funcție a acestora, în condițiile legii, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează.
01.06.2020 · Articolul 168 a fost completat de Punctul 6, Articolul I, Capitolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 69 din 14 mai 2020
(1^2) Prevederile alin. (1^1) se aplică numai în situația în care persoanele fizice prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^1) nu au realizat în cursul lunii venituri din salarii și asimilate salariilor.
01.06.2020 · Articolul 168 a fost completat de Punctul 6, Articolul I, Capitolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 69 din 14 mai 2020
(1^3) Plătitorii de venit prevăzuți la art. 153 alin. (1) lit. f^4) și f^5) au obligația de a calcula și de a reține la sursă contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată pentru indemnizațiile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. i) și j).
01.08.2025 · Alineatul (1^3) a fost modificat de Punctul 26. , Articolul II din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025
Notă · Litera e) a alineatului (1), articolul VII din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 699 din 25 iulie 2025, astfel cum a fost modificată de articolul VI din ORDONANȚA nr. 22 din 28 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 806 din 29 august 2025 prevede:
(1) Prevederile art. II-VI intră în vigoare la data de 1 august 2025 și se aplică după cum urmează:
e) prevederile art. II pct. 7, 10, 12, 13, 21, 22, 24, 25-28, 30-32 se aplică începând cu veniturile aferente lunii august 2025;
(1^4) Persoanele prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^6) calculează și plătesc contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru personalul român trimis în misiune permanentă în străinătate.
25.03.2024 · Articolul 168 a fost completat de Punctul 4. , Articolul X din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 26 din 21 martie 2024
Notă · Potrivit XVI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 26 din 21 martie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 25 martie 2024, prevederile art. X se aplică începând cu veniturile aferente lunii următoare publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanțe de urgență.
(1^5) Persoanele prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^8) calculează și plătesc contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru drepturile bănești prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. k) și l).
01.08.2025 · Articolul 168 a fost completat de Punctul 27. , Articolul II din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025
(1^6) Persoanele prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^9) calculează și plătesc contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru drepturile bănești prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. m).
01.08.2025 · Articolul 168 a fost completat de Punctul 27. , Articolul II din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025
Notă · Litera e) a alineatului (1), articolul VII din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 699 din 25 iulie 2025, astfel cum a fost modificată de articolul VI din ORDONANȚA nr. 22 din 28 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 806 din 29 august 2025 prevede:
(1) Prevederile art. II-VI intră în vigoare la data de 1 august 2025 și se aplică după cum urmează:
e) prevederile art. II pct. 7, 10, 12, 13, 21, 22, 24, 25-28, 30-32 se aplică începând cu veniturile aferente lunii august 2025;
(2) Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul persoanelor fizice care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte.
(2^1) În cazul avantajelor în bani și/sau în natură primite de la terți ca urmare a prevederilor contractului individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detașare sau a unui statut special prevăzut de lege ori a unei relații contractuale între părți, după caz, obligația de calcul, reținere și plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate, datorată potrivit legii, revine după cum urmează:
a) angajatorului rezident fiscal român, când avantajele în bani și/sau în natură sunt acordate de alte entități decât acesta și plata se efectuează prin intermediul angajatorului;
b) plătitorilor de venituri rezidenți fiscali români, când avantajele în bani și/sau în natură sunt acordate și plătite direct persoanei fizice de alte entități decât angajatorul, cu excepția situației persoanelor fizice care realizează în România venituri din salarii și asimilate salariilor ca urmare a contractelor de muncă încheiate cu angajatori care nu sunt rezidenți fiscali români și care datorează contribuțiile sociale obligatorii pentru salariații lor, potrivit prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, pentru care sunt aplicabile prevederile alin. (4);
c) persoanelor fizice, când avantajele în bani și/sau în natură sunt acordate și plătite direct persoanei fizice de plătitori de venituri care nu sunt rezidenți fiscali români, alții decât angajatorul.
01.03.2021 · Alineatul (2^1) a fost modificat de Punctul 9, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 13 din 24 februarie 2021
(2^2) Prin excepție de la prevederile alin. (2^1) lit. c), în cazul persoanelor fizice care obțin avantaje în bani și/sau în natură de la terți care nu sunt rezidenți fiscali români, angajatorul rezident fiscal român sau angajatorul care nu este rezident fiscal român și care intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte poate opta pentru obligația de calcul, reținere și plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate.
03.09.2021 · Articolul 168 a fost completat de Punctul 31, Articolul I din ORDONANȚA nr. 8 din 30 august 2021
(2^3) Prevederile alin. (2^1) și (2^2) sunt aplicabile și în cazul veniturilor în bani și/sau în natură primite de la terți ca urmare a prevederilor contractului individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detașare sau a unui statut special prevăzut de lege ori a unei relații contractuale între părți, după caz.
01.01.2024 · Articolul 168, Sectiunea a 4-a, Capitolul III, Titlul V a fost completat de Punctul 109., Articolul LIII, Capitolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023
(3) Contribuția de asigurări sociale de sănătate calculată și reținută potrivit alin. (1) și (1^3) se plătește până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile sau până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează, după caz, potrivit legii.
01.01.2024 · Alineatul (3), Articolul 168, Sectiunea a 4-a, Capitolul III, Titlul V a fost modificat de Punctul 110., Articolul LIII, Capitolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023
(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), persoanele fizice care își desfășoară activitatea în România și obțin venituri sub formă de salarii de la angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanță în România și care datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate în România, potrivit prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, au obligația de a calcula contribuția de asigurări sociale de sănătate, precum și de a o plăti lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile, numai dacă există un acord încheiat în acest sens cu angajatorul.
01.01.2018 · Alineatul (4) a fost modificat de Punctul 73, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 79 din 8 noiembrie 2017
(5) Calculul contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează prin aplicarea cotei prevăzute la art. 156 asupra bazelor lunare de calcul menționate la art. 157, 157^1 sau 157^4-157^9, după caz.
01.08.2025 · Alineatul (5) a fost modificat de Punctul 28. , Articolul II din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025
Notă · Litera e) a alineatului (1), articolul VII din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 699 din 25 iulie 2025, astfel cum a fost modificată de articolul VI din ORDONANȚA nr. 22 din 28 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 806 din 29 august 2025 prevede:
(1) Prevederile art. II-VI intră în vigoare la data de 1 august 2025 și se aplică după cum urmează:
e) prevederile art. II pct. 7, 10, 12, 13, 21, 22, 24, 25-28, 30-32 se aplică începând cu veniturile aferente lunii august 2025;
(5^1) Abrogat.
01.01.2020 · Alineatul (5^1) a fost abrogat de Punctul 3, Articolul I din LEGEA nr. 263 din 30 decembrie 2019
(6) Abrogat.
01.01.2018 · Alineatul (6) a fost abrogat de Punctul 74, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 79 din 8 noiembrie 2017
(6^1) Prevederile art. 146 alin. (5^6)-(5^9) se aplică în mod corespunzător.
01.11.2023 · Alineatul (6^1), Articolul 168, Sectiunea a 4-a, Capitolul III, Titlul V a fost modificat de Punctul 27., Articolul III, Capitolul II din LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023
Notă · Reproducem mai jos prevederile art. LXVI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 156 din 30 decembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1334 din 31 decembrie 2024, astfel cum a fost modificată prin RECTIFICAREA nr. 156 din 30 decembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 12 din 10 ianuarie 2025:
Articolul LXVI
(1) Prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. (1), art. 140, art. 157 alin. (1) și ale art. 220^4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 1 ianuarie 2025, în cazul salariaților care desfășoară activitate în baza contractului individual de muncă, încadrați cu normă întreagă, la locul unde se află funcția de bază, nu se datorează impozit pe venit și nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii suma de 300 lei/lună, reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții: a) nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri și alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată stabilit prin act normativ, în vigoare în luna căreia îi sunt aferente veniturile; b) venitul brut realizat din salarii și asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, fără a include contravaloarea tichetelor de masă, voucherelor de vacanță, respectiv indemnizația de hrană, după caz, acordate potrivit legii, în baza aceluiași contract individual de muncă, pentru aceeași lună, nu depășește nivelul de 4.300 lei inclusiv. (2) Condiția prevăzută la alin. (1) lit. a) nu se consideră a fi îndeplinită dacă, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și 31 decembrie 2025, este diminuat nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri și alte adaosuri. (3) Prevederile alin. (1) și (2) se aplică în aceleași condiții și în cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor, astfel cum sunt definite la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, obținute în baza unui raport de serviciu, potrivit legii. (4) Suma de 300 lei prevăzută la alin. (1) se diminuează în funcție de: a) perioada din lună în care salariul de bază/solda lunar(ă) din contractul individual de muncă sau raportul de serviciu, după caz, este menținut(ă) la nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată stabilit prin act normativ; b) data de la care angajații noi sunt încadrați în muncă la un nivel al salariului/soldei lunar(e), după caz, egal cu nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată; c) fracția din lună pentru care se determină veniturile din salarii și asimilate salariilor; d) data de la care încetează contractul individual de muncă/raportul de serviciu, după caz. (5) Prin derogare de la prevederile art. 146 alin. (5^6) și ale art. 168 alin. (6^1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, pentru veniturile aferente anului 2025, nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în vigoare în luna pentru care se aplică prevederile art. 146 alin. (5^6)-(5^9) și ale art. 168 alin. (6^1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, se diminuează cu suma de 300 lei lunar. (6) Prevederile prezentului articol se aplică veniturilor aferente lunilor ianuarie-decembrie 2025 inclusiv.
(7) În cazul în care au fost acordate sume reprezentând salarii/solde sau diferențe de salarii/solde, stabilite prin lege sau în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotărârilor primei instanțe, executorii de drept, precum și în cazul în care prin astfel de hotărâri s-a dispus reîncadrarea în muncă a unor persoane, sumele respective se defalcă pe lunile la care se referă și se utilizează cotele de contribuții de asigurări sociale de sănătate care erau în vigoare în acea perioadă. Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății și se plătesc până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.
18.12.2021 · Alineatul (7) a fost modificat de Punctul 18, Articolul XXIV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 130 din 17 decembrie 2021
(7^1) Abrogat.
01.08.2025 · Alineatul (7^1) a fost abrogat de Punctul 29. , Articolul II din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025
(7^2) În cazul în care au fost acordate sume reprezentând pensii sau diferențe de pensii, stabilite prin lege sau în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, aferente unor perioade în care se datorează contribuția individuală de asigurări sociale de sănătate/contribuția de asigurări sociale de sănătate, după caz, pentru sumele respective se utilizează cotele de contribuții în vigoare în acele perioade. Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății și se plătesc până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.
01.08.2025 · Articolul 168 a fost completat de Punctul 30. , Articolul II din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025
Notă · Litera e) a alineatului (1), articolul VII din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 699 din 25 iulie 2025, astfel cum a fost modificată de articolul VI din ORDONANȚA nr. 22 din 28 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 806 din 29 august 2025 prevede:
(1) Prevederile art. II-VI intră în vigoare la data de 1 august 2025 și se aplică după cum urmează:
e) prevederile art. II pct. 7, 10, 12, 13, 21, 22, 24, 25-28, 30-32 se aplică începând cu veniturile aferente lunii august 2025;
(8) Calculul contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele prevăzute la alin. (2) se realizează de către acestea, conform prevederilor alin. (5). Contribuția se plătește până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile.
01.01.2020 · Alineatul (8) a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din LEGEA nr. 263 din 30 decembrie 2019
(9) Abrogat.
01.01.2018 · Alineatul (9) a fost abrogat de Punctul 76, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 79 din 8 noiembrie 2017
(9^1) Abrogat.
01.01.2018 · Alineatul (9^1) a fost abrogat de Punctul 76, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 79 din 8 noiembrie 2017
(9^2) Abrogat.
01.01.2018 · Alineatul (9^2) a fost abrogat de Punctul 76, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 79 din 8 noiembrie 2017
(9^2) Abrogat.
01.01.2018 · Alineatul (9^3) a fost abrogat de Punctul 76, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 79 din 8 noiembrie 2017
(10) În cazul în care au fost acordate cumulat sume reprezentând ajutoare sociale, indemnizații de șomaj, venituri din pensii, indemnizații pe perioada concediului de acomodare sau indemnizații pentru creșterea copilului, sumele respective se defalcă pe lunile la care se referă și se utilizează cotele de contribuții de asigurări sociale de sănătate care erau în vigoare în acea perioadă. Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății sumelor respective și se plătesc până la data de 25 a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.
12.08.2016 · Alin. (10) al art. 168 a fost modificat de pct. 4 al art. VI din LEGEA nr. 57 din 11 aprilie 2016
(11) Persoanele fizice care realizează venituri reprezentând remunerații, indemnizații și alte venituri similare, precum și orice alte avantaje, în bani și/sau în natură, obținute din străinătate în calitate de membri ai consiliului de administrație, membri ai directoratului, membri ai consiliului de supraveghere, administratori, directori, cenzori, membri fondatori, reprezentanți în adunarea generală a acționarilor sau orice alte activități desfășurate în funcții similare pentru activitatea desfășurată în străinătate la angajatori/plătitori de venit care nu au sediul permanent și nu sunt rezidenți fiscali în România au obligația de a calcula și plăti contribuția de asigurări sociale de sănătate prin aplicarea cotei prevăzute la art. 156 asupra bazei de calcul prevăzute la art. 157^2. Contribuția de asigurări sociale de sănătate se plătește până la termenul legal de depunere al Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice prevăzut la art. 122.
24.12.2020 · Articolul 168 a fost completat de Punctul 125, Articolul I din LEGEA nr. 296 din 18 decembrie 2020
Articolul 169
Depunerea declarațiilor
(1) Următoarele categorii de persoane sunt obligate să depună lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile, declarația prevăzută la art. 147 alin. (1):
a) persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau persoanele asimilate acestora, precum și plătitorii de venit prevăzuți la art. 153 alin. (1) lit. f^3) și f^7)-f^9);
01.08.2025 · Litera a) a fost modificată de Punctul 31. , Articolul II din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025
Notă · Litera e) a alineatului (1), articolul VII din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 699 din 25 iulie 2025, astfel cum a fost modificată de articolul VI din ORDONANȚA nr. 22 din 28 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 806 din 29 august 2025 prevede:
(1) Prevederile art. II-VI intră în vigoare la data de 1 august 2025 și se aplică după cum urmează:
e) prevederile art. II pct. 7, 10, 12, 13, 21, 22, 24, 25-28, 30-32 se aplică începând cu veniturile aferente lunii august 2025;
a^1) plătitorii de venit prevăzuți la art. 153 alin. (1) lit. f^4)-f^6);
25.03.2024 · Litera a^1) a fost modificată de Punctul 6. , Articolul X din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 26 din 21 martie 2024
b) persoanele care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte;
c) instituțiile publice și alte entități care plătesc drepturi de natura celor menționate la art. 168 alin. (7), (7^2) și (10), aferente perioadelor în care contribuția de asigurări sociale de sănătate era suportată, potrivit legii, de către aceste instituții sau de către beneficiarii de venit, după caz.
01.08.2025 · Litera c) a fost modificată de Punctul 31. , Articolul II din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025
Notă · Litera e) a alineatului (1), articolul VII din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 699 din 25 iulie 2025, astfel cum a fost modificată de articolul VI din ORDONANȚA nr. 22 din 28 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 806 din 29 august 2025 prevede:
(1) Prevederile art. II-VI intră în vigoare la data de 1 august 2025 și se aplică după cum urmează:
e) prevederile art. II pct. 7, 10, 12, 13, 21, 22, 24, 25-28, 30-32 se aplică începând cu veniturile aferente lunii august 2025;
01.01.2018 · Alineatul (1) a fost modificat de Punctul 77, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 79 din 8 noiembrie 2017
(1^1) În cazul veniturilor reprezentând avantaje în bani și/sau în natură primite de la terți ca urmare a prevederilor contractului individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detașare sau a unui statut special prevăzut de lege ori a unei relații contractuale între părți, după caz, obligația de declarare a contribuției de asigurări sociale de sănătate potrivit alin. (1) revine persoanelor prevăzute la art. 168 alin. (2^1) sau (2^2), după caz. Prevederea se aplică și în cazul veniturilor prevăzute la art. 168 alin. (2^3).
01.01.2024 · Alineatul (1^1), Articolul 169, Sectiunea a 4-a, Capitolul III, Titlul V a fost modificat de Punctul 112., Articolul LIII, Capitolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023
(2) Abrogat.
01.01.2018 · Alineatul (2) a fost abrogat de Punctul 78, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 79 din 8 noiembrie 2017
(3) În cazul în care au fost acordate sume de natura celor prevăzute la art. 168 alin. (7), contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate potrivit legii se declară până la data de 25 a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume, prin depunerea declarațiilor rectificative pentru lunile cărora le sunt aferente sumele respective.
24.12.2020 · Alineatul (3) a fost modificat de Punctul 127, Articolul I din LEGEA nr. 296 din 18 decembrie 2020
(3^1) Abrogat.
24.12.2020 · Alineatul (3^1) a fost abrogat de Punctul 128, Articolul I din LEGEA nr. 296 din 18 decembrie 2020
(3^2) În cazul în care au fost acordate sume de natura celor prevăzute la art. 168 alin. (7^2) și (10), pentru perioadele în care contribuția de asigurări sociale de sănătate era suportată, potrivit legii, de către instituțiile plătitoare sau de către beneficiarii de venit, după caz, contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate se declară până la data de 25 a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume, prin depunerea declarației prevăzute la alin. (1).
01.08.2025 · Alineatul (3^2) a fost modificat de Punctul 32. , Articolul II din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025
Notă · Litera e) a alineatului (1), articolul VII din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 699 din 25 iulie 2025, astfel cum a fost modificată de articolul VI din ORDONANȚA nr. 22 din 28 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 806 din 29 august 2025 prevede:
(1) Prevederile art. II-VI intră în vigoare la data de 1 august 2025 și se aplică după cum urmează:
e) prevederile art. II pct. 7, 10, 12, 13, 21, 22, 24, 25-28, 30-32 se aplică începând cu veniturile aferente lunii august 2025;
(4) Prevederile art. 147 alin. (4)-(22) sunt aplicabile în mod corespunzător.
(5) Abrogat.
01.01.2018 · Alineatul (5) a fost abrogat de Punctul 78, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 79 din 8 noiembrie 2017
(6) Abrogat.
01.01.2018 · Alineatul (6) a fost abrogat de Punctul 78, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 79 din 8 noiembrie 2017
(7) Abrogat.
15.01.2017 · Alineatul (7) a fost abrogat de Punctul 10, Articolul I din LEGEA nr. 2 din 12 ianuarie 2017
(8) Abrogat.
15.01.2017 · Alineatul (8) a fost abrogat de Punctul 10, Articolul I din LEGEA nr. 2 din 12 ianuarie 2017
(9) Abrogat.
15.01.2017 · Alineatul (9) a fost abrogat de Punctul 10, Articolul I din LEGEA nr. 2 din 12 ianuarie 2017
(10) Abrogat.
15.01.2017 · Alineatul (10) a fost abrogat de Punctul 10, Articolul I din LEGEA nr. 2 din 12 ianuarie 2017
Articolul 169^1
Obligații declarative pentru persoanele fizice prevăzute la art. 157^2 Persoanele fizice care realizează venituri reprezentând remunerații, indemnizații și alte venituri similare, precum și orice alte avantaje, în bani și/sau în natură, obținute din străinătate în calitate de membri ai consiliului de administrație, membri ai directoratului, membri ai consiliului de supraveghere, administratori, directori, cenzori, membri fondatori, reprezentanți în adunarea generală a acționarilor sau orice alte activități desfășurate în funcții similare pentru activitatea desfășurată în străinătate la angajatori/plătitori de venituri care nu au sediul permanent și nu sunt rezidenți fiscali în România, au obligația să depună declarația prevăzută la art. 122, cu respectarea prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte.
24.12.2020 · Sectiunea a 4-a a fost completată de Punctul 130, Articolul I din LEGEA nr. 296 din 18 decembrie 2020
Articolul 169^2
Obligații declarative pentru persoanele fizice care obțin din străinătate venituri din pensii prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. a^2).
01.08.2025 · Denumirea marginală a articolului 169^2 a fost modificată de Punctul 33. , Articolul II din LEGEA nr. 141 din 25 iulie 2025
Persoanele fizice care obțin din străinătate venituri din pensii pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate au obligația să depună declarația prevăzută la art. 122, cu respectarea prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte.
18.12.2021 · Sectiunea a 4-a, Capitolul III, Titlul V a fost completată de Punctul 20, Articolul XXIV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 130 din 17 decembrie 2021