Fiscal și bugetar
Codul fiscal (Legea 227/2015)
Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015)
- Emitent
- Parlamentul
- Publicat
- Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015
- Stare
- În vigoare Titlul VII include modificările din Legea 141/2025 (de la 01.08.2025) și pe cele ulterioare, până la Legea 170/2026 (08.08.2026).
- Sursă
- Portal Legislativ
- În corpus
- țintit: Titlul VII (TVA), art. 265–334 și anexa titlului; nucleul pentru achiziții: art. 266 (definiții), 268 (operațiuni impozabile), 281–282 (faptul generator și exigibilitatea), 286 (baza de impozitare), 291 (cotele), 292 (scutiri pentru activități de interes general), 307 (persoana obligată la plata taxei), 316 (înregistrarea în scopuri de TVA), 331 (taxarea inversă)
Preambul
Notă · Reproducem prevederile art. VII - VIII din ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 29 din 18 martie 2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 230 din 21 martie 2020:
Articolul VII
(1) Pentru obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și neachitate până la încetarea, potrivit alin. (4), a măsurilor prevăzute de prezentul articol nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere conform Codului de procedură fiscală, aprobat prin Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 157 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, obligațiile fiscale prevăzute la alin. (1) nu sunt considerate obligații fiscale restante.
(3) Se suspendă sau nu încep măsurile de executare silită prin poprire a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală. Măsurile de suspendare a executării silite prin poprire asupra sumelor urmăribile reprezentând venituri și disponibilități bănești se aplică, prin efectul legii, de către instituțiile de credit sau terții popriți, fără alte formalități din partea organelor fiscale.
(4) Măsurile fiscale prevăzute la alin. (1)-(3) încetează în termen de 30 de zile de la încetarea stării de urgență.
Articolul VIII
(1) Prin derogare de la prevederile art. 41 alin. (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, contribuabilii care aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit anual, cu plăți anticipate efectuate trimestrial, pot efectua plățile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Modul de calcul se păstrează pentru toate trimestrele anului fiscal 2020.
(2) Pentru contribuabilii prevăzuți la art. 16 alin. (5) din Codul fiscal, prevederile alin. (1) se aplică pentru plățile anticipate datorate pentru trimestrele rămase din anul modificat care se încheie în anul 2020, precum și pentru calculul celor care sunt aferente trimestrelor din anul fiscal modificat care începe în anul 2020 și sunt cuprinse în anul calendaristic 2020.
Notă · Conform alin. (3) al art. II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 89 din 23 decembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1203 din 24 decembrie 2025, astfel cum a fost modificat de punctul 1 al articolului XI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 9 din 27 februarie 2026, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 157 din 27 februarie 2026, prin excepție de la alin. (1), prevederile art. I pct. 9-51 intră în vigoare la data de 31 martie 2026.
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Cuprins
- Titlul I – Dispoziții generale
- Titlul II – Impozitul pe profit
- Capitolul I – Dispoziții generale
- Capitolul II – Calculul rezultatului fiscal
- Capitolul III – Aspecte fiscale internaționale
- Capitolul III^1 – Norme împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale care au incidență directă asupra funcționării pieței interne
- Capitolul IV – Plata impozitului și depunerea declarațiilor fiscale
- Capitolul IV^1 – Reguli privind consolidarea fiscală în domeniul impozitului pe profit
- Capitolul V – Impozitul pe dividende
- Capitolul VI – Dispoziții tranzitorii
- Anexa nr. 1 – la Titlul II
- Anexa nr. 2 – la Titlul II
- Anexa nr. 3
- Anexa nr. 4
- Titlul III – Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
- Titlul IV – Impozitul pe venit
- Capitolul I – Dispoziții generale
- Capitolul II – Venituri din activități independente
- Capitolul II^1 – Venituri din drepturi de proprietate intelectuală
- Capitolul III – Venituri din salarii și asimilate salariilor
- Capitolul IV – Venituri din cedarea folosinței bunurilor
- Capitolul V – Venituri din investiții
- Capitolul VI – Venituri din pensii
- Capitolul VII – Venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură
- Capitolul VIII – Venituri din premii și din jocuri de noroc
- Capitolul IX – Venituri din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal
- Capitolul X – Venituri din alte surse
- Capitolul XI – Venitul net anual impozabil
- Capitolul XII – Proprietatea comună și asociațiile fără personalitate juridică
- Capitolul XIII – Aspecte fiscale internaționale
- Capitolul XIV – Obligații declarative ale plătitorilor de venituri cu reținere la sursă
- Capitolul XV – Dispoziții tranzitorii și finale
- Titlul V – Contribuții sociale obligatorii
- Capitolul I – Dispoziții generale
- Capitolul II – Contribuțiile de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat
- Capitolul III
- Capitolul IV
- Capitolul V
- Capitolul VI
- Capitolul VII
- Capitolul VIII – Prevederi comune în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor și/sau din activități independente, atât în România, cât și pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al unui stat membru al Spațiului Economic European sau al Confederației Elvețiene pentru care sunt incidente prevederile legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale
- Capitolul IX – Contribuția asiguratorie pentru muncă
- Capitolul X – Dispoziții tranzitorii
- Titlul VI – Impozitul pe veniturile obținute din România de nerezidenți și impozitul pe reprezentanțele firmelor străine înființate în România
- Titlul VII – Taxa pe valoarea adăugată
- Capitolul I – Definiții
- Capitolul II – Operațiuni impozabile
- Capitolul III – Persoane impozabile
- Capitolul IV – Operațiuni cuprinse în sfera de aplicare a taxei
- Capitolul V – Locul operațiunilor cuprinse în sfera de aplicare a taxei
- Capitolul VI – Faptul generator și exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată
- Capitolul VII – Baza de impozitare
- Capitolul VIII – Cotele de taxă
- Capitolul IX – Operațiuni scutite de taxă
- Capitolul X – Regimul deducerilor
- Capitolul XI – Persoanele obligate la plata taxei
- Capitolul XII – Regimuri speciale
- Capitolul XIII – Obligații
- Capitolul XIV – Dispoziții comune
- Capitolul XV – Dispoziții tranzitorii
- Anexa
- Anexa nr. 1 – la Titlul VII
- Anexa nr. 2 – la Titlul VII
- Titlul VIII – Accize și alte taxe speciale
- Capitolul I – Regimul accizelor armonizate
- Secțiunea 1 – Dispoziții generale
- Secțiunea a 2-a – Nivelul și calculul accizelor
- Secțiunea a 3-a – Obligațiile plătitorilor de accize
- Secțiunea a 4-a – Alcool și băuturi alcoolice
- Secțiunea a 5-a – Tutun prelucrat
- Secțiunea a 6-a – Produse energetice
- Secțiunea a 7-a – Energie electrică
- Secțiunea a 8-a – Autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități cu produse accizabile în regim suspensiv de accize
- Secțiunea a 9-a – Regimul de antrepozitare
- Secțiunea a 10-a – Destinatarul înregistrat
- Secțiunea a 11-a – Expeditorul înregistrat
- Secțiunea a 11^1-a – Exportatorul înregistrat de produse energetice
- Secțiunea a 12-a – Importatorul autorizat
- Secțiunea a 12^1-a – Monitorizare și control
- Secțiunea a 13-a – Excepții de la regimul de accizare pentru produse energetice și energie electrică
- Secțiunea a 14-a – Scutiri de la plata accizelor
- Secțiunea a 15-a
- Secțiunea a 16-a
- Secțiunea a 17-a
- Secțiunea a 18-a – Deplasarea produselor accizabile în regim de exceptare sau de scutire directă
- Secțiunea a 19-a – Marcarea produselor alcoolice și a tutunului prelucrat
- Secțiunea a 20-a – Marcarea și colorarea păcurii și a produselor asimilate acesteia
- Secțiunea a 21-a – Marcarea și colorarea motorinei
- Secțiunea a 22-a – Alte obligații pentru operatorii economici cu produse accizabile
- Capitolul II – Regimul accizelor nearmonizate
- Capitolul III – Contravenții și sancțiuni
- Capitolul IV – Infracțiuni
- Capitolul I – Regimul accizelor armonizate
- Anexa nr. 1 – la Titlul VIII
- Anexa nr. 2 – la Titlul VIII
- Titlul IX – Impozite și taxe locale
- Capitolul I – Dispoziții generale
- Capitolul II – Impozitul pe clădiri și taxa pe clădiri
- Capitolul III – Impozitul pe teren și taxa pe teren
- Capitolul IV – Impozitul pe mijloacele de transport
- Capitolul V – Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor și a autorizațiilor
- Capitolul VI – Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă și publicitate
- Capitolul VII – Impozitul pe spectacole
- Capitolul VIII – Taxe speciale
- Capitolul IX – Alte taxe locale
- Capitolul X – Alte dispoziții comune
- Capitolul XI – Sancțiuni
- Capitolul XII – Dispoziții finale
- Titlul X – Impozitul pe construcții
- Titlul XI – Dispoziții finale
- Fișa actului